Bel: 0113-855550

Fasciale therapie

Wat is fasciale therapie?

Fascie is een bijzonder bindweefsel dat als een soort spinneweb rond spieren, botten en gewrichten ligt. De fascie geeft bescherming, ondersteund deze lichaamsdelen en geeft structuur aan het lichaam.

In de huidige fysiotherapie worden alle spieren los van elkaar gezien. Iedere spier heeft zijn eigen functie. Bij fasciale therapie wordt gedacht in ketens: alle spieren, botten en gewrichten zijn in het lichaam met elkaar verbonden.

Fasciale therapie bestaat uit een onderzoek wat zich niet alleen richt op de lokale pijn, maar uit een onderzoek waar de gehele spierketen wordt onderzocht.

Vroeger was er weinig bekend over het fasciale weefsel. Nu blijkt uit onderzoeken dat het fasciale weefsel sterker reageert op het neurologische stelsel dan op de spieren zelf. Dit komt door de vele sensoren die in het weefsel zitten. Op het zenuwstel na, is het fasciale weefsel de dominantste structuur in ons lichaam. Het is dan ook een logische aanname dat ook uit dit systeem klachten zouden kunnen ontstaan.

Wat doet de fasciaal therapeut?

Fasciale therapie is een behandelmethode waarbij de therapeut specifieke fasciale manuele technieken gebruikt om verklevingen in het bindweefsel los te maken.

Deze technieken hebben een positief effect op de doorbloeding van dit weefsel en werking van het lymfesysteem.

Deze technieken zijn in combinatie met andere behandelvormen erg effectief, met name voor chronische pijn patiënten en voor patiënten die eerdere operaties hebben ondergaan.

Voor welke klachten is fascie therapie geschikt?

Fasciale therapie kan een positieve bijdrage leveren voor klachten die veroorzaakt worden door een stoornis in het fasciale weefsel. U kunt hierbij denken aan:

- Hoofd- en nekpijn

- Nekpijn (al dan niet uitstralend in de arm)

- Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn

- Schouder, heup en knieklachten

- Lage rugklachten (ook als ze uitstralen naar het been)

- Spierpijn en spierklachtverlies

- Gewrichtsbeperking

Wanneer u een afspraak wilt maken, vragen heeft of informatie wilt ontvangen, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Samen Actief en Innovatief Jouw gezondheid Aanpakken.